Kzamki

Direktlänk till inlägg 30 mars 2012

Highly Sensitive Person..

Av Axelina Montana - 30 mars 2012 12:02

Jag såg på "Efter tio" idag med Maloo, och där tog de upp en del intressanta saker.. Det var två äldre kvinnor som hade skrivit en bok om HSP, (highly sensitive person). Det betyder att man är känslomässigt begåvad, man har extra lätt för sig att ta in känslor och olika sorters intryck och detta påverkar en hårt. Jag måste säga att jag verkligen känner igen mig i det dom sa, hur de upplede situationen.

De har under hela sitt liv kännt att det är något fel på dom, att dom inte är som alla andra. Visst, det är fel att använda utrycket alla andra eftersom att alla är olika, men de har känt sig så olik resten, och har gång på gång fått det berkäftat. Att de är annorlunda. Folk sa ofta till dem att de överreagerar, att de är alldeles för känsliga.. Att de tar in samma intryck som alla andra, om inte mer, men de behöver bearbeta dom längre, gå djupare med dom.

  

Jag kan ta exempel från när jag vissa helger åker tillbaka till Främmestad/Grästorp som jag kommer ifrån. När jag har varit där en hel helg, fått uppleva allt det gammla, fått mer än 1000 nya intryck som inte längre tillhör min vardag så blir det lätt för mycket för mig. Det blir så att när jag kommer hem till Göteborg igen, som jag oftast gör sent på söndagen, så går jag inte till skolan dagen efter. Jag kan bara inte det. Jag BEHÖVER den tiden till att reda ut alla tankar och känslor innan jag kan koncentrera mig på annat.. Kalla mig handikappad..


De sa även att det inte bara behöver vara något dåligt med det här. Vi förstår mer. Jag säger inte att man är smartare, men,,känslomässigt och tankemässigt, så är man mer förstående och mer van vid att förstå andra. Vi har lätt att känna på oss saker, om något är fel, om något kommer att hända, vilken stämning det är..

      Om man var uppvuxen i ett stökigt eller oroligt hem som barn så skulle det förstärka chansen/risken att man får det här. De tror att det är något som man föds med, och bara kan utvecklad starkare, beroende på det liv man lever.


Jag är säker på att jag har det här. Jag gjorde ett litet fånigt test på internet som egentligen inte säger någonting, men det spelar inte mig någon roll. JAG vet att jag har det, och jag förstår lite mer nu. Får lite mer självkännedom.




 

Hahah,,tro inte att jag inte är medveten om min otroliga sexighet på bilden!


 

Heej, rynklig panna!


 

Insidan som räknas..


   


Haha, fråga mig inte hur jag väljer ut bilder,, jag bara älskar dom   








 
 
Anders

Anders

30 mars 2012 12:52

Crazy bilder! (Frågar INTE hur du väljer ut dem ;-) )

http://slasktratten.weebly.com

Axelina Montana

30 mars 2012 12:54

Haha, det gör du helt rätt i ;) Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Axelina Montana - 15 maj 2012 20:46

Hahaha, angående inlägget inatt så måååste jag berätta vad som nyss hände! Pågrund av inatt så skolkade jag idag, var verkligen inte på humör för att gå ut, så låg för mestadels i min säng och kollade på Hem till midgård. Men så ikväll så var jag så ...

Av Axelina Montana - 15 maj 2012 01:22

    J       Jag ställer frågor som alla vägrar svara på, jag får en karta, men vet inte vilken väg att gå. Min själ vill iväg härifrån, en fånge länge nog, ska världen vara så?      *Varning för ett patetiskt inlägg* Inatt är d...

Av Axelina Montana - 8 maj 2012 23:11

Malin Lucia Johansson, har jag sagt att jag älskar dig? Att jag saknar dig så mycket att det gör ont i mig? Att jag önskar att du var mig närmare och att vi var mer delaktiga i varandras liv?    Du betyder mer för mig än vad jag kan förklara med ...

Av Axelina Montana - 30 april 2012 13:01

Haha, nej..    VALBOOOORG! Jag har fan taggat sönder idag! Vaknade tidigt också, så klockan nio var jag på gymmet och körde ett hårt träningspass.. Känns bra, kommer få ut mycket av dagen^^ Planer för denna dagen, ska skriva detta inlägget, idi...

Av Axelina Montana - 28 april 2012 15:45


Hehe, hittade en liten text som jag skrev för några månader sedan, kommer inte ihåg att jag skrev den, men det var lite kul att läsa igenom den.. Lägger ut den här så ni kan läsa den, ta den inte allt för seriöst      Jag vill bara säga att det ä...

Presentation


"Cha cha, bloggen!"
Nae, något sånt skit lär ni inte läsa här. Jag är en liten snorunge som är bosatt i Göteborgsstad sedan två år tillbaka. Tänker använda den här bloggen som en samlingsplats för mina tankar, så får ni den stora äran att dela dom med mi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<<
Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards